Pojazdy ciężarowe waży się na specjalnych platformach, na które wjeżdża załadowany pojazd. Po najechaniu wartość wagi jest wyświetlana na specjalnym wyświetlaczu lub przekazuje się tą wartość do programu komputerowego, który drukuje kwity wagowe. Oczywiście tak to wszystko wygląda z zewnątrz. Jak to jednak jest zrobione, że taka waga działa?
Precyzyjne wagi najazdowe 60 ton
Najazdowe wagi platformowe są bardzo mocnymi i wytrzymałymi konstrukcjami, które są w stanie wytrzymać ciężar kilkudziesięciu ton. Sama platforma zbudowana jest na grubych, stalowych legarach. Gdy tylko pojazd najedzie na taką platformę wywoła nacisk na umieszczone pod wagą tensometry. Same tensometry to nic innego jak czujniki pomiarowe, które reagują na wielkość nacisku poprzez zmianę napięcia prądu, który przez nie płynie. Bardzo precyzyjna waga najazdowa 60 ton jest wyposażona w kilka lub nawet kilkanaście tensometrów rozmieszczonych równomiernie pod platformą. Sygnał z wszystkich tensometrów jest sumowany w specjalnym przetworniku zwanym sumatorem, który wysyła końcowy sygnał do urządzenia interpretującego napięcie prądu. To napięcie jest kalibrowane względem wagi, która znajduje się na platformie, a wszystkie dane dotyczące kalibracji znajdują się w przetworniku. Wyświetlana wartość jest pochodną analizy tego napięcia, której dokonał przetwornik. Zazwyczaj sam wyświetlacz jest częścią końcowego przetwornika wagi.
Informację dotyczącą wagi, którą generuje przetwornik można przekazać dalej do komputera. W ten sposób tworzymy układ wagowy obsługiwany za pomocą programu komputerowego, który rejestruje pojazd na pusto i po załadunku, obliczając wagę jego ładunku. Ta informacja może następnie trafić do bazy danych, a kierowcy jest drukowane odpowiednie potwierdzenie ważenia w postaci kwitu wagowego.
Więcej na: https://www.kalisto.pl/